San Cristobal en de indianendorpen - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Anja - WaarBenJij.nu San Cristobal en de indianendorpen - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Anja - WaarBenJij.nu

San Cristobal en de indianendorpen

Blijf op de hoogte en volg Anja

11 Augustus 2017 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Heerlijk hotel gehad. Maar we hadden een ander gereserveerd dus daar verkassen we naar toe. Ook heerlijk aan het drukke plein. Vandaag welde lange broek aan want het is hier zo'n 20c. Geprobeerd nog een excursie te boeken naar de indianendorpen en . Helaas te laat. Maar via hotel taxi gereserveerd. Gewoon met 4 achterin, geen probleem! In heet eerste dorp
Zinacatan Zien we vooral heel veel rommel, armoede, verkopers van van alles en nog wat. Dan komen we op een heel bijzonder kerkplein met alle vrouwen in dezelfde kleding. Specifiek de bloemenrokken en sjaals die ze dragen. Allemaal hetzelfde. Vervolgens gaan we het kerkje binnen. Zo iets bijzonders hebben we nog nooit gezien. Geen banken of stoelen. Aan alle randen tafels met heel heel veel kaarsen in alle vormen en maten. En bloemstukken. Onvoorstelbaar veel, mooi en groot. En iedereen die komt bidden doet dat op een willekeurige plek in de kerk op de knieën. Deze afstammelingen van indianen en Mayas zijn katholiek maar met heel indianenrituelen en tradities. Dat bleek nog mer in de kerk van Chiamula. Het volgende dorp. Hetzelfde beeld van bloemen en kaarsen. Maar de vloer helemaal bedekt met dennennaalden. Had de brandweer hier niet helemaal goedgekeurd! Ook hier hele families aan het bidden. Weer wel andere kleding. Zwarte dikke rokken met effen gekleurde bovenstukken. In deze kerk was een familie een kip aan het offeren. Die werd eerst een paar keer over de kaarsen gezwaaid. Daarna knakte oma de nek van de kip om...tja....zal goede kip zijn 's avonds. In allebei de plaatsen hebben we nog even rondgelopen maar dat kon alleen tussen de hoosbuien door. Was jammer. Maar wat een ervaring. Weer terug hebben de kids effe gerelaxed. Norbert en ik hebben het druk gehad met de wasserette zoeken, regelen hoe we de volgende dag verder gaan met onderweg een bezoek aan de Sumidero kloven. Daarna nog even terrasje en natuurlijk echte shawls gekocht. Heerlijk want met alle buitjes tussendoor is het toch wel echt fris. 's Avonds weer heerlijk gegeten in een geweldig restaurant. Ik had hier nog wel een dagje kunnen rondstruinen, wat een leuke stad. Maar morgen weer verder!

• 13 Augustus 2017 - 17:30

Frans:

Zo aardige donkere wolken, dus goed uit de busch - busch gekomen. Geniet er nog van